
Hüseyin GÜMÜŞ
FAİR PLAY ÜZERİNE
11 Ekim 2018, Per
FAİR PLAY ÜZERİNE
Spor sektörünün günden güne artan bir oranda sanayileşmesi ve ticarileşmesiyle birlikte fanatizm kavramının arttığı ve dolayısıyla “vur, kır, parçala; bu maçı kazan!” düşüncesinin taraftar ve sporcular tarafından büyük ölçüde benimsendiği görülmektedir. Bu konuda yürütülen kampanyaların yetersiz kalması ulusal ve uluslararası arenada ülkemiz açısından hoş olmayan sonuçların doğmasına neden olmuştur. Sporculara, antrenörlere ve idarecilere başarılı olma, madalya ya da ödül kazanma konusunda uygulanan psikolojik baskının da etkisiyle, spor organizasyonlarında ahlaka uygun olmayan davranışlara eğilimin tüm dünyada arttığı görülmektedir. Spor alanının yanı sıra sosyal alanda da fair play anlayışına uygun davranışların artması için eğitim kademelerinde fair play olgusunun sorgulanması elzemdir. Anglosakson bir terim olan ve feirness’ten türetilen fair play “kişinin bir olay içinde rakiplerine, çevredekilere, kendi hayatını, geleceğini, ailesini ve çıkarlarını düşünmeden, özverili ve benlik duygusundan uzak davranışıdır” şeklinde tanımlanmaktadır. Bu davranış biçimini benimsemiş ahlaklı sporcular yetiştirebilmenin ve onların topluma örnek olmalarını sağlayabilmenin ancak küçük yaştan itibaren verilen eğitimle mümkün olacağı konusunda otoritelerin hem fikir olduğu görülmektedir. Ahlaklı sporcular için bir yaşam felsefesi olan fair play kavramının eğitimin çeşitli kademelerinde nasıl algılandığı farklı bilim adamları için araştırma konusu olmuştur. Bu konuda en büyük sorumluluklardan birine sahip olan Okul Sporları Federasyonu 2016 yılında Afyon Kocatepe Üniversitesi ve Türkiye Herkes İçin Sor Federasyonu ortaklığında bir proje başlatmış ve pilot olarak Afyonkarahisar’da 18 fair play elçisi ile toplamda 5000’in üzerinde öğrenciye fair play eğitimi vermiştir. “OKULUMUN NEŞESİYİM FAİR PLAY ELÇİSİYİM” projesi kapsamında 12 haftalık eğitim alan 18 Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencisi tarafından, Afyonkarahisar ilinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı 22 farklı okulda toplamda 5336 öğrenciye fair play ideolojisi anlatılmıştır. Türkiye’de sporda şiddet olaylarının ancak eğitimle önlenebileceğine inan Okul Sporları Federasyonu tarafından, proje kapsamında ilk ve ortaokulda eğitim alan 5336 öğrenciye, sporda şiddet ve saldırganlığın bireye, takıma ve ülke sporuna verdiği zararlardan bahsedilerek fair play kavramının önemi, fair play ruhu ve ideolojisi irdelenmiştir. Proje kapsamında fair play’in topu taca atmaktan ibaret olmadığı, sadece yeşil sahalarda rastlayabileceğimiz bir durum olmadığı, toplumsal alanda da fair play olgusunun gerekliliği, taraftarın, hakemin, medyanın, antrenörün, ailenin ve öğretmenin fair play konusundaki sorumlulukları da örnek olay uygulamalarıyla anlatılmıştır. İl milli eğitim müdürlüğü, yerel basın ve öğrenciler tarafından yoğun ilgi gören projenin önümüzdeki günlerde farklı illerde de yaygınlaştırılmasının sporda şiddet ve saldırganlığın önlenmesinde önemli bir adım olacağı düşünülmektedir.
Dr. Hüseyin GÜMÜŞ